Înapoi

Hotărârea nr. 112/2024 din 25.04.2024

HOTĂRÂRE privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a taxelor speciale, pe anul 2025

 HOTĂRĂŞTE:

Art. 1 - Se aprobă impozitele şi taxele locale pentru anul 2025, după cum minează:

6. Se aprobă nivelurile impozitelor şi taxelor locale, stabilite în sume fixe pentru anul 2025, conform Anexei 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

7. Cota de impozitare prevăzută la art. 457 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se stabileşte la 0,08% din valoarea impozabilă a clădirilor rezidenţiale aparţinând persoanelor fizice, valoare ce se va ajusta în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea cu coeficientul de corecţie corespunzător, care va fi:

pentru zona A - 2,40

pentru zona B - 2,30

pentru zona C - 2,20

pentru zona D - 2,10

8. în conformitate cu prevederile art. 457 alin. (8), valoarea impozabilă a clădirii, determinată în urma aplicării prevederilor de mai sus, se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează:

1.1. cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

1.2. cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 de ani şi 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

1.3. cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă.

9. Impozitul pe clădirile nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice prevăzut la art. 458 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se stabileşte prin aplicarea unei cote de 0,2% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă. în situaţia depunerii raportului de evaluare după primul termen de plată din anul de referinţă, acesta produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului următor;

b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.în situaţia în care nu este precizată valoarea, se utilizează ultima valoare înregistrată în baza de date a organului fiscal;

10. Impozitul pe clădiri nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, prevăzut la art. 458 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se stabileşte prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

3


11. în cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform punctului d), impo

se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform a:

din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal,cu condiţia ca proprietarul clădirii ml fi
notificat de către organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de eval

Notificarea se comunică proprietarului clădirii prin publicarea acesteia în spaţiul privat Virtual
sau prin poştă, în cazul contribuabililor care nu sunt înrolaţi în spaţiul privat virtual. Termenii

până la care trebuie comunicată notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul
datorat începând cu anul următor. în cazul în care notificarea nu este comunicată până la
această dată, impozitul unnează a se calcula prin aplicarea cotei stabilite potrivit alin. (1) asupra
valorii impozabile determinate confonn prevederilor art. 457.

12. în cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice,
impozitul se calculează, prin însumarea:

• impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457;

• impozitului determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, indicată prin
declaraţie pe propria răspundere, şi cu condiţia ca cheltuielile cu utilităţile să nu fie înregistrate
în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, prin aplicarea cotei stabilite conform
art. 458 asupra valorii impozabile stabilite confonn art. 457, fără a fi necesară stabilirea prin
depunerea documentelor prevăzute la art. 458 alin. (1);

• în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se
desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;

• în cazul clădirilor cu destinaţie mixtă, când proprietarul nu declară la organul fiscal
suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, potrivit alin. (1) lit. b), impozitul pe clădiri se
calculează prin aplicarea cotei de 0,3% asupra valorii impozabile detenninate confonn art. 457.

13. Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice,
impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,08% asupra valorii
impozabile a clădirii.

a) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice,
impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1,3%, asupra valorii
impozabile a clădirii.

(j) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele
juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează
prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

(k) în cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice,
impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop
rezidenţial confonn alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop
nerezidenţial, confonn lit. (i) sau (j).

I. Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate
în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui
pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:
ljultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;

(3) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în confonnitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

(4) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;

(5) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate. în situaţia în care nu este precizată valoarea în documentele care atestă proprietatea, se utilizează ultima valoare înregistrată în baza de date a organului fiscal;

(6) în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în confonnitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

4


(7) în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilii

proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului drep

administrare sau de folosinţă, după caz.

(m) Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 5 ani pe baza unui rapo

de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de
evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până lăV'
primul termen de plată din anul de referinţă. în situaţia depunerii raportului de evaluare după
primul termen de plată din anul de referinţă acesta produce efecte începând cu data de 1
ianuarie a anului fiscal următor.

(n) Prevederile lit. (m) nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.

(nJ) Prevederile lit. (m) nu se aplică în cazul clădirilor care sunt scutite de plata impozitului/taxei pe clădiri potrivit art. 456 alin. (1).

(o) în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este de 5%, cu condiţia ca proprietarul clădirii să fi fost notificat de către organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare. Notificarea se comunică proprietarului clădirii prin publicarea acesteia în spaţiul privat virtual sau prin poştă, în cazul contribuabililor care nu sunt înrolaţi în spaţiul privat virtual. Termenul până la care trebuie comunicată notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat începând cu anul următor. în cazul în care notificarea nu este comunicată până la această dată, impozitul urmează a se calcula prin aplicarea cotei stabilite potrivit alin. (1) asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457.

(p)în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) şi (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.

(r) în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, în temeiul unui contract de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mari de o lună, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia depunerii unei declaraţii la organul fiscal local până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractului.

(r])în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, în temeiul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare intrării în vigoare a contractelor, la care anexează o situaţie centralizatoare a acestor contracte.

(r2)în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, în temeiul unui contract de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă care se referă la perioade mai mari de un an, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă are obligaţia depunerii unei declaraţii la organul fiscal local în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a contractului şi datorează taxa pe clădiri începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.

(s) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, impozitul pe mijlocul de transport, conform art.462, alin. 1, art.467 alin.l, art.472, alin.l, art.478, alin.4, din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se plăteşte anual, in două rate egale, pana la 31 martie respectiv 30 septembrie inclusiv.

(ş) în cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la o perioadă mai mare de un an, taxa pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

1) în cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri se plăteşte lunar, până la data de 25

5


inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de/că

concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.

2) în cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana-juri

de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau fo|,osih

colectează taxa pe clădiri de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare §atLu

folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioadă;1

de valabilitate a contractului.

3)în cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se
referă la o perioadă mai mare de un an, taxa pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până
la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

4)în cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se
referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se plăteşte lunar, până la data de 25 inclusiv
a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar,
locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.

5)în cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică
de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă
colectează taxa pe teren de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de
folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada
de valabilitate a contractului.

(t) în conformitate cu prevederile art. 462 alin.3, art.467 alin.3, art.472 alin.3, art.478,
alin.4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul anual pe clădiri, teren, mijloace de
transport, si taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate, datorat de către contribuabili,
persoane fizice si juridice, de pana la 50 lei, inclusiv, se plăteşte integral pana la primul termen
de plata.

(ţ) în conformitate cu prevederile art. 475 alin.3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, persoanele a căror activitate este înregistrată în grupele CAEN 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - Alte activităţi recreative şi distractive, potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, datorează bugetului local al comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în a cărui rază administrativ-teritorială se desfăşoară activitatea, o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea acestor activităţi, în funcţie de suprafaţa aferentă activităţilor respective (Anexa nr. 1).

1) Taxa pentru eliberarea/vizarea autorizaţiei este anuală si se achită integral, anticipat eliberării acesteia, pana la 31 decembrie pentru anul următor, indiferent de perioada rămasă până la sfârşitul anului fiscal respectiv. Taxa pentru eliberarea/vizarea autorizaţiei nu se restituie chiar dacă autorizaţia a fost suspendată sau anulată, după caz.

2) în cazul pierderii autorizaţiei pentru desfăşurarea unei activităţi economice, titularul său are obligaţia să publice pierderea în Monitorul Oficial al României, Partea a 111-a. Dovada publicării se depune la cererea pentru eliberarea noii autorizaţii de funcţionare.

u) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate, prevăzută la art. 477 alin. (4), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se calculează prin aplicarea unei cote de 3% din valoarea totală a serviciilor de reclamă şi publicitate prestate în baza unui contract sau a unei altfel de înţelegere încheiată între părţi. Taxa se va achita lunar, până la data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare contractul de prestări servicii reclama si publicitate.

u1) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate, prevăzută de art. 478 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se calculează anual prin înmulţirea numărului de metri pătraţi sau a fracţiunii de metru pătrat a suprafeţei afişajului pentru reclamă sau publicitate cu suma stabilită de consiliul local, astfel:


1. în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate ecofrofriipă,:

suma este de 46 lei; şf mM

2. în cazul oricămi alt panou, afişaj sau oricărei alte structuri de afişaj pentru reclamă \

publicitate, suma este de 35 lei; \

3. Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se recalculează pentru a redlpet numărul de luni sau fracţiunea din lună dintr-un an calendaristic în care se afişează în scop reclamă şi publicitate.

4. Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.

5. Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate, datorată aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

6. Persoanele care datorează taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate sunt obligate să depună o declaraţie la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile de la data amplasării structurii de afişaj.

n) Impozitul pe spectacole prevăzut la art. 481 alin.(l), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se calculează prin aplicarea unei cote de impozit la suma încasată din vanzarea biletelor de intrare şi a abonamentelor, după cum urmează:

2%, în cazul unui spectacol de teatru, de exemplu: o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională;

5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate la lit. n) pct.l.

Impozitul pe spectacole se plăteşte lunar până la data de 10 inclusiv, a lunii următoare celei în care a avut loc spectacolul.

Art. 2 - (1) Bonificaţia, prevăzută la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2), art. 472 alin.

II. , din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se stabileşte pentru contribuabilii persoane fizice care achită cu anticipaţie până la 31.03.2025, după cum urmează:

d) în cazul impozitului/taxei pe clădire la 10%;

e) în cazul impozitului/taxei pe teren la 10%;

f) în cazul impozitului asupra mijloacelor de transport la 10%;

a) Bonificaţia, prevăzută la art. 462 alin.(2), art. 467 alin. (2), art. 472 alin. (2), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se Stabileşte pentru contribuabilii persoane juridice care achită cu anticipaţie până la 31.03.2025 după cum urmează:

a) în cazul impozitului/taxei pe clădire la 5%;

b) în cazul impozitului/taxei pe teren la 5%;

c) în cazul impozitului asupra mijloacelor de transport la 5%;

Art. 3 - Se stabileşte nivelul taxelor pentru ocuparea temporară a locurilor publice, precum şi taxele pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor şi utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, precum şi taxe pentru activităţi cu impact asupra mediului înconjurător, conform prevederilor art.486 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Anexele nr. IA si nr. 1B).

Art. 4 - Se acordă o reducere de 50% la plata impozitului/taxei pe clădiri şi impozitului/ taxei pe terenul aferent clădirii, contribuabililor proprietari de imobile, pentru care veniturile lunare pe membru de familie sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţara ori constau în exclusivitate din indemnizaţie de şomaj sau ajutor social, în conformitate cu prevederile art.456, alin. (2), lit. k) şi art. 464 alin. (2) lit.j) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal( Anexa nr.2).

Art. 5 - Se reduce cu 50% impozitul pe mijloacele de transport hibride, în conformitate cu prevederile art. 470 alin. (3). Reducerea se aplică incepând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune cerere insoţită de documentele justificative.

7


Art. 6 - (1) Impozitul pe terenul agricol nelucrat timp de 2 ani se va majora ./cjj,

începând cu al treilea an, conform prevederilor art.489 alin. (4), din Legea nr.227/20f

Codul fiscal (Anexa nr. 9).

(2) Impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren se va majora cu până la 500°/^

clădirile şi terenurile neîngrijite, situate in intravilan, în conformitate cu prevederile art
(5), din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (Anexa nr. 8).

b) Criteriile de încadrare in categoria clădirilor si terenurilor prevăzute mai sus se
regăsesc în Anexele nr.8 şi nr. 9 la prezenta hotărâre.

c) Hotărârile consiliului local stabilite potrivit alineatului de mai sus, vor avea
caracter individual.

Art. 7 - în conformitate cu prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal se acordă
persoanelor fizice următoarele reduceri sau scutiri de la plata impozitelor şi taxelor locale, cu
aprobarea Consiliului Local, după cum urmează:

în conformitate cu prevederile art.456 alin.2 se propune acordarea scutirii la
plata impozitului/taxei pe clădiri datorate pentru următoarele clădiri:

clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau
arheologice, muzee ori case memoriale;

în susţinerea cererii prin care se solicită acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe
clădiri, se vor depune:

declaraţie pe proprie răspundere că nu desfăşoară activităţi economice în clădirile clasate,
potrivit legii, ca monumente istorice;

dovada ca imobilul este inscris in Lista Naţionala a Monumentelor Istorice;

clădiri pentru care s-a instituit un regim de protecţie, altele decât monumentele istorice,
amplasate în zone de protecţie ale monumentelor istorice şi în zonele construite protejate;

clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii
neguvemamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;

în susţinerea cererii prin care se solicit acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe
clădiri, se vor depune:

statutul organizaţiei neguvernamentale sau a întreprinderii sociale, acreditare ca furnizori
de servicii sociale;

declaraţie pe propria răspundere ca imobilul este utilizat pentru furnizarea de servicii
sociale;

balanţa de verificare si bilanţul contabil întocmite pana la data depunerii cererii de
acordare a scutirii.

clădirile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop
lucrativ;

în susţinerea cererii prin care se solicita acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe
clădiri, se vor depune:

statutul organizaţiei nonprofit;

declaraţie pe propria răspundere ca imobilul este utilizat exclusiv pentru activitati fara
scop patrimonial;

- balaţa de verificare si bilanţul intocmite pana la data depunerii cererii de acordare a

scutirii.

clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

clădirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care

8


exee

proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de Urgenţă a GuVe.

83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor j

aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, pentru perioada p^

proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

clădirile noi sau reabilitate, cu destinaţia de locuinţă, pentru care proprietarii

cheltuiala proprie lucrări pentru creşterea performanţei energetice, pentru instalarea de sisteme^'''

de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate
de colectare şi tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu;. în cazul înstrăinării
clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al acesteia;

clădirile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani, începând cu 1
ianuarie a anului în care s-a produs evenimentul;

clădirea folosită ca domiciliu persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1)
din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare ;

clădirile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor scheme
de ajutor de stat Ide minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de
stat;

clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru
creşterea performanţei energetice, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor,
întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate
de către auditoml energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul
de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009
privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare (Anexa 3);

clădirile unde au fost executate lucrări în condiţiile Legii nr. 153/2011 privind măsuri de
creştere a calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor, cu modificările şi completările ulterioare;

clădirile deţinute de cooperaţiile de consum sau meşteşugăreşti şi de societăţile cooperative
agricole, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat /de minimis având un obiectiv
prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;

clădirile deţinute de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.

clădirile folosite pentru desfăşurarea de activităţi sportive, inclusiv clădirile care asigură
funcţionarea bazelor sportive.

Scutirea de la plata impozitului/taxei, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie a
anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie
a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor
publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.

In conformitate cu prevederile art.464 alin.2 se acorda scutire la plata
impozitului/taxei pe teren datorate pentru următoarele terenuri:

5.6. terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea
de interes public;

5.7. terenul aferent clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru
care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

5.8. terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 83/1999, republicată, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de
interes public;

5.9. terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii
neguvemamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;

5.10. terenurile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop

9


lucrativ;

5.11. terenurile aparţinând asociaţiilor şi fundaţiilor folosite exclusiv pentru activit
lucrativ;

5.12. terenurile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani,
ianuarie a anului in care s-a produs evenimentul;

5.13. terenurile aferente clădirii de domiciliu aflate în proprietatea sau
persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr.
modificările şi completările ulterioare;

5.14. terenurile, inclusiv zonele de protecţie instituite, ocupate de clădirile clasate ca monumente
istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, altele decât cele prevăzute la
art. 456 alin. (1) lit. x), cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

5.15. terenurile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor
scheme de ajutor de stat Ide minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul
ajutorului de stat;

5.16. terenurile din extravilan situate în situri arheologice înscrise în Repertoriul Arheologic
Naţional folosite pentru păşunat;

5.17. terenurile extravilane situate în arii naturale protejate supuse unor restricţii de utilizare;

5.18. terenul situat în extravilanul localităţilor, pe o perioadă de 5 ani ulteriori celui în care
proprietarul efectuează intabularea în cartea funciară pe cheltuială proprie;

5.19. suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric şi protejate;

5.20. terenurile, situate în zonele de protecţie ale monumentelor istorice şi în zonele protejate;

5.21. suprafeţele terenurilor afectate de cercetările arheologice, pe întreaga durată a efectuării
cercetărilor.

r) suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric, în funcţie de
suprafaţa afectată şi de perioada punerii monumentelor istorice la dispoziţia publicului pentru
vizitare, precum şi instituţiilor specializate pentru cercetare.

Scutirea de la plata impozitului/taxei, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie a
anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie
a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor
publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.

Impozitul pe terenurile aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice care sunt
utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive
sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplică în anul
fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiţie.

/V

In conformitate cu prevederile art.469 alin.(2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport.

6. Se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol.

7. In cazul scutirii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat.

8. Se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului.

9. Scutirea de la plata impozitului, se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.

ăţile fan

ţ

incej)

copropri etâ

341/2004, cu

10

 


10. în susţinerea cererii privind acordarea scutirii de la plata impozitul mijloacele de transport agricole, se vor depune:

statutul entitatii din care sa reiasa ca are ca obiect de activitate agricultura; / fi /pv

declaraţie pe proprie răspundere ca mijlocul de transport este utilizărijefep|îîf|y domeniul agii col;

® : q\ \

In conformitate cu prevederile art.476 alin.2 se acordă scutirea de la plaţa.|ă pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizaţiilor, pentru:

a) lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare monumentelor istorice astfel cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, datorate de proprietarii persoane fizice care realizează, integral sau parţial, aceste lucrări pe cheltuială proprie;

a) lucrări destinate păstrării integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice definite în Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, finanţate de proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în concordanţă cu reglementările cuprinse în documentaţiile de urbanism întocmite potrivit legii;

b) lucrări executate în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c) lucrări executate în zone de regenerare urbană, delimitate în condiţiile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, lucrări în care se desfăşoară operaţiuni de regenerare urbană coordonate de administraţia locală, în perioada derulării operaţiunilor respective.

Scutirea se acordă în baza unei cereri, depusă la compartimentul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Slobozia odata cu documentaţia necesara eliberării certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor necesare pentru realizarea lucrărilor.

Se acordă scutire de la plata taxelor speciale instituite în baza art. 484, în conformitate cu prevederile art. 485 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, pentru următoarele persoane fizice:

a) veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război;

b) persoanele prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

Se acordă scutire la plata taxelor instituite conform art.486 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, în conformitate cu prevederile art.487, următoarelor persoane fizice:

1.1. veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război;

1.2. persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 8 - Se aprobă „Lista taxelor zilnice pentru utilizarea temporară a locurilor publice aplicabile începând cu anul 2025”, conform Anexei nr. IA la prezenta hotărâre.

Art. 9 - Se aprobă, începând cu anul 2024, instituirea taxelor pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor şi utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, conform art 486 alin. (2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, conform Anexei nr. 1B la prezenta hotărâre.

Art. 10 - Se acordă, în conformitate cu prevederile art. 456, alin. (2) si art. 464 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, o reducere de 50% la plata impozitului/taxei pe clădiri şi impozitului/ taxei pe terenul aferent clădirii, contribuabililor proprietari de imobile, pentru care veniturile lunare pe membru de familie sunt sub salariul minim brut pe tară, sau constau în exclusivitate din ajutor de şomaj sau ajutor social, conform Anexei nr. 2 la prezenta hotărâre.

11


Art. 11 - Se aprobă criteriile şi condiţiile de acordare a reducerii de 10% la plata impozitului pe clădiri pentru pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuiala proprie, conform Anexei nr. 3 la prezenta hotărâre.

Art. 12 - Se aprobă condiţiile şi criteriile de acordare a facilitaţilor la plata impozitului pe clădirile, terenurile si pentru un singur mijloc de transport, la alegere, aflate in proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război si a văduvelor nerecasatorite ale veteranilor de război, conform Anexei nr. 4 la prezenta hotărâre.

Art. 13 - Se aprobă condiţiile şi criteriile de acordare a facilitaţilor la plata impozitului pentru clădirea folosita ca domiciliu, terenul aferent acesteia si unui singur autoturism la alegere, aflate in proprietatea sau copropri etatea persoanelor prevăzute la art. 1 si 5 din Decretul-lege nr.

118/1990 republicat, cu modificările si completările ulterioare (deportaţi), conform Anexei nr. 5 la prezenta hotărâre.

Art. 14 - Se aprobă condiţiile şi criteriile de acordare a facilitaţilor la plata impozitului pentru clădirea folosita ca domiciliu, terenul aferent si un singur autoturism la alegere, aflate în proprietatea sau copropri etatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul 1 de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoane cu handicap grav sau accentuat şi persoane încadrate în gradul I de invaliditate, conform Anexei nr. 6 la prezenta hotărâre.

Art. 15 - Se aprobă condiţiile şi criteriile de acordare a facilitaţilor la plata impozitului pentru clădirea folosita ca domiciliu, terenul aferent si un singur mijloc de transport aflat in proprietatea sau copropri etatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 (revoluţionari), conform Anexei nr. 7 la prezenta hotărâre.

Art. 16 - (1) Se aprobă posibilitatea anulării creanţelor fiscale, mai mici de 40 lei, prin hotărâre a consiliului local.

(2) Având in vedere prevederile legale prevăzute la alin. (1), se stabileşte plafonul obligaţiilor fiscale restante care pot fi anulate, aflate in sold la 31 decembrie 2023, plafon care se va aplica tuturor creanţelor datorate de debitor, atat persoana fizică, cat si persoana juridică.

Art. 17 - Anexei IA, 1B şi 1-8 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 18 - Prezenta hotărâre va fi adusă la cunoştinţa cetăţenilor prin afişare la sediul Primăriei Municipiului Slobozia, pe site-ul www.municipiulslobozia.ro. şi prin publicare în mass media locală.

Art. 19 - Prezenta hotărâre va fi comunicată prin grija Secretarului General al Municipiului Slobozia, Direcţiei Finate Publice Locale, în vederea aducerii la îndeplinire.

Anexe:
112.pdf