Hotărârea nr. 102/2025 din 29.04.2025
HOTĂRÂRE privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale, pe anul 2026
H O T Ă R Ă Ş T E:
Art. 1 – Se aprobă impozitele şi taxele locale pentru anul 2026, după cum urmează:
a) Se aprobă nivelurile impozitelor şi taxelor locale, stabilite în sume fixe pentru anul 2026, conform Anexei 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
Conform prevederilor O.G.nr.16/15.07.2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale si a prevederilor OUG nr.124/23.10.2024, privind prorogarea unor termene si consolidarea capacitatii administrative in domeniul impozitarii proprietatii, incepand cu data de 01.01.2026 impozitul pe cladiri ar trebui calculat conform valorilor cuprinse in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania;
Din analiza si simularile efectuate privind noul mod de calcul al impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale detinute de persoanele fizice si juridice, propunem urmatoarele:
Valoarea impozabila pentru cladirile rezidentiale si nerezidentiale se va determina prin “ însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă, după caz, şi a valorii suprafeţelor de teren acoperite de aceste clădiri, cuprinse în Studiile de piaţă referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România.” În situaţia în care valorile orientative din studiile de piaţă administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România sunt mai mici decât valorile impozabile existente in baza de date la 31 decembrie 2025, calculate conform vechilor reglementari ale Codului fiscal, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea cotei de impozitare, 0,1%, la valoarea inregistrata in baza de date a organului fiscal.
In vederea aplicarii prevederilor mai sus mentionate, au fost verificate, calculate si comparate valorile impozabile rezultate din cele doua modalitati de calcul, drept pentru care se propun urmatoarele:
1. Stabilirea cotei de 0,1% asupra valorii cladirii rezidentiale si cladirii-anexa aferenta detinute de persoanele fizice si juridice.
Cota se va aplica asupra valorii impozabile mai mari determinata prin comparatie intre valoarea rezultata din calculul conform Studiilor de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabila existenta in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2025.
De asemenea, in cazul imobilelor tip casa, in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici valoarea impozabila este diferentiata pentru: finisaje superioare si intretinere foarte buna a imobilelor si finisaje normale si stare de intretinere foarte buna, buna, si satisfacatoare. Se propune incadrarea imobilelor tip casa in categoria “finisaje normale si stare de intretinere foarte buna” cu exceptia cartierului Bora unde se propune incadrarea imobilelor la categoria “finisaje normale si stare de intretinere buna”. Contribuabilii vor depune, daca este cazul, o declaratie de impunere din care sa rezulte un alt tip de finisaj, urmand sa procedam in consecinta la modificarea calculelor/valorilor impozabile.
2. Stabilirea cotei de impozitare pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoanele fizice in cuantum de 0,5% asupra valorii cladirii.
Cota se va aplica asupra valorii impozabile mai mari determinata prin comparatie intre valoarea rezultata din calculul conform Studiilor de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabila existenta in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2025.
3. Stabilirea cotei de impozitare pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoanele juridice in cuantum de 1,3 % asupra valorii cladirii.
Aceasta cota se aplica asupra valorii impozabile mai mari determinata prin comparatie intre valoarea rezultata din calculul conform Studiilor de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabila existenta in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2025.
Din calculele si simularile efectuate se constata ca valorile impozabile din Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici sunt mai mici decat valorile existente in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2025. Pentru a mentine valoarea impozitului si implicit a veniturilor colectate la nivelul anului 2025 se propune mentinerea cotei de impozitare din anul precedent de 1,3% . Contribuabilii persoane juridice vor depune declaratii de impunere in care vor mentiona/declara suprafetele cladirilor pe care le detin si tipul acestora.
4. Pentru clădirile care au în componenţă atât spaţii cu destinaţie rezidenţială, cât şi spaţii cu destinaţie nerezidenţială, impozitul/taxa pe clădiri se determină în funcţie de destinaţia suprafeţelor cu o pondere mai mare de 50% şi se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare destinaţiei majoritare, asupra valorii întregii clădiri.
În cazul acestor clădiri, contribuabilii au obligaţia de a declara la organul fiscal local, în vederea stabilirii destinaţiei finale a clădirii, suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, însoţită de documentele doveditoare, cu excepţia celor aflaţi în evidenţa fiscală a unităţii administrativ-teritoriale. Declararea la organul fiscal local se face în termen de 30 de zile de la data oricăror modificări privind suprafeţele nerezidenţiale.
În situaţia în care contribuabilii nu declară la organul fiscal local suprafaţa folosită în scop nerezidenţial potrivit alineatului de mai sus, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare clădirilor nerezidenţiale asupra valorii întregii clădiri aflate în evidenţele organului fiscal local.
De asemenea, contribuabilii persoane fizice si juridice vor fi obligati sa depuna declaratii de impunere insotite de documente justificative in vederea efectuarii eventualelor corectii ce se vor aplica in cazul in care estimarile noastre nu vor corespunde realitatii.
În situaţia în care Studiile de piaţă referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România nu conţin informaţii despre clădirile sau terenurile acoperite de aceste clădiri de pe raza municipiului Slobozia, se vor aplica următoarele reguli:
a) în cazul unei clădiri rezidenţiale, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de minimum 0,1% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal, în vigoare la data de 31 decembrie 2025.
b) în cazul unei clădiri nerezidenţiale, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de minimum 1,3 % la persoane juridice si 0,5% la persoane fizice, asupra ultimei valori înregistrate în baza de date a organului fiscal, la data de 31 decembrie 2025.
Directia Finante Publice, prin compartimentul de specialitate, va efectua reîncadrarea clădirilor care cuprind atât suprafeţe rezidenţiale, cât şi suprafeţe nerezidenţiale, în categoria clădirilor rezidenţiale sau nerezidenţiale, în baza informaţiilor pe care le deţin şi a situaţiei existente la 31 decembrie a anului anterior celui de referinţă.
De asemenea, va transmite contribuabililor comunicari referitoare la valoarea cladirilor si terenurilor acoperite de acestea, precum si impozitul aferent, calculate in baza valorilor cuprinse in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania. In situatia in care contribuabilii nu raspund organului fiscal in termen de 30 de zile de la comunicare, se considera acceptare tacita a datelor inscrise in aceasta.(j) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
5. În conformitate cu prevederile art. 462 alin.3, art.467 alin.3, art.472 alin.3, art.478, alin.4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul anual pe cladiri, teren, mijloace de transport, si taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate, datorat de catre contribuabili, persoane fizice si juridice, de pana la 50 lei, inclusiv, se plateste integral pana la primul termen de plata.
6. În conformitate cu prevederile art. 475 alin.3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, persoanele a căror activitate este înregistrată în grupele CAEN 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - Alte activităţi recreative şi distractive, potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, datorează bugetului local al comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în a cărui rază administrativ-teritorială se desfăşoară activitatea, o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea acestor activităţi, în funcţie de suprafaţa aferentă activităţilor respective (Anexa nr. 1).
7. Taxa pentru eliberarea/vizarea autorizatiei este anuală si se achită integral, anticipat eliberării acesteia, pana la 31 decembrie pentru anul urmator, indiferent de perioada rămasă până la sfârşitul anului fiscal respectiv. Taxa pentru eliberarea/vizarea autorizaţiei nu se restituie chiar dacă autorizaţia a fost suspendată sau anulată, după caz.
8. În cazul pierderii autorizaţiei pentru desfăşurarea unei activităţi economice, titularul său are obligaţia să publice pierderea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. Dovada publicării se depune la cererea pentru eliberarea noii autorizaţii de funcţionare.
9. Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate, prevăzută la art. 477 alin. (4), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se calculează prin aplicarea unei cote de 3% din valoarea totală a serviciilor de reclamă și publicitate prestate în baza unui contract sau a unei altfel de înțelegere încheiată între părti. Taxa se va achita lunar, până la data de 10 a lunii urmatoare celei în care a intrat în vigoare contractul de prestări servicii reclama si publicitate.
10.Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate, prevăzută de art. 478 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se calculează anual prin înmulțirea numărului de metri pătrați sau a fracțiunii de metru pătrat a suprafeței afișajului pentru reclamă sau publicitate cu suma stabilită de consiliul local, astfel:
a) în cazul unui afișaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, suma este de 46 lei;
b) în cazul oricărui alt panou, afișaj sau oricărei alte structuri de afișaj pentru reclamă și publicitate, suma este de 35 lei;
c) Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate se recalculează pentru a reflecta numărul de luni sau fracțiunea din lună dintr-un an calendaristic în care se afișează în scop de reclamă și publicitate.
d) Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
e) Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate, datorată aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.
f) Persoanele care datorează taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate sunt obligate să depună o declarație la compartimentul de specialitate al autorității administrației publice locale în termen de 30 de zile de la data amplasării structurii de afișaj.
g) Impozitul pe spectacole prevăzut la art. 481 alin.(1), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se calculează prin aplicarea unei cote de impozit la suma încasată din vanzarea biletelor de intrare și a abonamentelor, după cum urmează:
1) 2%, în cazul unui spectacol de teatru, de exemplu: o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională;
2) 5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate la lit. n) pct.1.
3) Impozitul pe spectacole se plăteşte lunar până la data de 10 inclusiv, a lunii următoare celei în care a avut loc spectacolul.
Art. 2 - (1) Bonificația, prevăzută la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2), art. 472 alin. (2), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se stabilește pentru contribuabilii persoane fizice care achită cu anticipație până la 31.03.2026, după cum urmează:
a) în cazul impozitului/taxei pe clădire la 10%;
b) în cazul impozitului/taxei pe teren la 10%;
c) în cazul impozitului asupra mijloacelor de transport la 10%;
(2) Bonificația, prevăzută la art. 462 alin.(2), art. 467 alin. (2), art. 472 alin. (2), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se stabileste pentru contribuabilii persoane juridice care achită cu anticipație până la 31.03.2026 după cum urmează:
a) în cazul impozitului/taxei pe clădire la 5%;
b) în cazul impozitului/taxei pe teren la 5%;
c) în cazul impozitului asupra mijloacelor de transport la 5%;
Art. 3 - Se stabilește nivelul taxelor pentru ocuparea temporară a locurilor publice, precum și taxele pentru deținerea sau utilizarea echipamentelor și utilajelor destinate obținerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, precum și taxe pentru activități cu impact asupra mediului inconjurător, conform prevederilor art.486 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Anexele nr. 1A si nr. 1B).
Art. 4 - Se acordă o reducere de 50% la plata impozitului/taxei pe clădiri și impozitului/ taxei pe terenul aferent clădirii, contribuabililor proprietari de imobile, pentru care veniturile lunare pe membru de familie sunt mai mici decât salariul minim brut pe țara ori constau în exclusivitate din indemnizatie de șomaj sau ajutor social, în conformitate cu prevederile art.456, alin. (2), lit. k) și art. 464 alin. (2) lit.j) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal( Anexa nr.2).
Art. 5 - Se reduce cu 50% impozitul pe mijloacele de transport hibride, în conformitate cu prevederile art. 470 alin. (3). Reducerea se aplică incepând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune cerere insoțită de documentele justificative.
Art. 6 - (1) Impozitul pe terenul agricol nelucrat timp de 2 ani se va majora cu 500%, începând cu al treilea an, conform prevederilor art.489 alin. (4), din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (Anexa nr. 9).
(2) Impozitul pe clădiri și impozitul pe teren se va majora cu până la 500%, pentru clădirile și terenurile neîngrijite, situate in intravilan, în conformitate cu prevederile art. 489 alin. (5), din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (Anexa nr. 8).
(3) Criteriile de incadrare in categoria clădirilor si terenurilor prevazute mai sus se regasesc în Anexele nr.8 și nr. 9 la prezenta hotărâre.
(4) Hotărârile consiliului local stabilite potrivit alineatului de mai sus, vor avea caracter individual.
Art. 7 – În conformitate cu prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal se acordă persoanelor fizice următoarele reduceri sau scutiri de la plata impozitelor și taxelor locale, cu aprobarea Consiliului Local, după cum urmează:
(1) În conformitate cu prevederile art.456 alin.2 se propune acordarea scutirii la plata impozitului/taxei pe cladiri datorate pentru urmatoarele cladiri:
a) clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale;
- În susținerea cererii prin care se solicită acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe clădiri, se vor depune:
- declarație pe proprie raspundere că nu desfașoară activități economice în clădirile clasate, potrivit legii, ca monumente istorice;
- dovada ca imobilul este inscris in Lista Nationala a Monumentelor Istorice;
b) clădiri pentru care s-a instituit un regim de protecţie, altele decât monumentele istorice, amplasate în zone de protecţie ale monumentelor istorice şi în zonele construite protejate;
c) clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;
- În sustinerea cererii prin care se solicit acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe cladiri, se vor depune:
- statutul organizației neguvernamentale sau a întreprinderii sociale, acreditare ca furnizori de servicii sociale;
- declaratie pe propria raspundere ca imobilul este utilizat pentru furnizarea de servicii sociale;
- balanța de verificare si bilantul contabil intocmite pana la data depunerii cererii de acordare a scutirii.
d) clădirile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;
- În sustinerea cererii prin care se solicita acordarea scutirii de la plata impozitului/taxei pe cladiri, se vor depune:
- statutul organizatiei nonprofit;
- declaratie pe propria raspundere ca imobilul este utilizat exclusiv pentru activitati fara scop patrimonial;
- balața de verificare si bilantul intocmite pana la data depunerii cererii de acordare a scutirii.
e) clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
f) clădirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
g) clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
h) clădirile noi sau reabilitate, cu destinaţia de locuinţă, pentru care proprietarii execută pe cheltuiala proprie lucrări pentru creşterea performanţei energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate de colectare şi tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu;. În cazul înstrăinării clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al acesteia;
i) clădirile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani, începând cu 1 ianuarie a anului în care s-a produs evenimentul;
j) clădirea folosită ca domiciliu persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare ;
k) clădirile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;
l) clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare (Anexa 3);
m) clădirile unde au fost executate lucrări în condiţiile Legii nr. 153/2011 privind măsuri de creştere a calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor, cu modificările şi completările ulterioare;
n) clădirile deţinute de cooperaţiile de consum sau meşteşugăreşti şi de societăţile cooperative agricole, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;
o) clădirile deţinute de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
p) clădirile folosite pentru desfăşurarea de activităţi sportive, inclusiv clădirile care asigură funcţionarea bazelor sportive.
(2) Scutirea de la plata impozitului/taxei, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.
(3) În conformitate cu prevederile art.464 alin.2 se acorda scutire la plata impozitului/taxei pe teren datorate pentru urmatoarele terenuri:
a) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
b) terenul aferent clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
c) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
d) terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;
e) terenurile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;
f) terenurile aparţinând asociaţiilor şi fundaţiilor folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;
g) terenurile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani, incepand cu 1 ianuarie a anului in care s-a produs evenimentul;
h) terenurile aferente clădirii de domiciliu aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
i) terenurile, inclusiv zonele de protecţie instituite, ocupate de clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, altele decât cele prevăzute la art. 456 alin. (1) lit. x), cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
j) terenurile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;
k) terenurile din extravilan situate în situri arheologice înscrise în Repertoriul Arheologic Naţional folosite pentru păşunat;
l) terenurile extravilane situate în arii naturale protejate supuse unor restricţii de utilizare;
m) terenul situat în extravilanul localităţilor, pe o perioadă de 5 ani ulteriori celui în care proprietarul efectuează intabularea în cartea funciară pe cheltuială proprie;
n) suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric şi protejate;
o) terenurile, situate în zonele de protecţie ale monumentelor istorice şi în zonele protejate;
p) suprafeţele terenurilor afectate de cercetările arheologice, pe întreaga durată a efectuării cercetărilor.
r) suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric, în funcţie de suprafaţa afectată şi de perioada punerii monumentelor istorice la dispoziţia publicului pentru vizitare, precum şi instituţiilor specializate pentru cercetare.
(4) Scutirea de la plata impozitului/taxei, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.
(5) Impozitul pe terenurile aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplică în anul fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiţie.
(6) În conformitate cu prevederile art.469 alin.(2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport.
a) Se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol.
b) În cazul scutirii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat.
c) Se acordă scutirea de la plata impozitului datorat pentru mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului.
d) Scutirea de la plata impozitului, se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităţilor publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.
e) În susținerea cererii privind acordarea scutirii de la plata impozitului pentru mijloacele de transport agricole, se vor depune:
- statutul entitatii din care sa reiasa ca are ca obiect de activitate agricultura;
- declaratie pe proprie raspundere ca mijlocul de transport este utilizat efectiv in domeniul agricol.
(7) În conformitate cu prevederile art.476 alin.2 se acordă scutirea de la plata taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, pentru:
a) lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice astfel cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, datorate de proprietarii persoane fizice care realizează, integral sau parţial, aceste lucrări pe cheltuială proprie;
b) lucrări destinate păstrării integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice definite în Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, finanţate de proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în concordanţă cu reglementările cuprinse în documentaţiile de urbanism întocmite potrivit legii;
c) lucrări executate în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) lucrări executate în zone de regenerare urbană, delimitate în condiţiile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, lucrări în care se desfăşoară operaţiuni de regenerare urbană coordonate de administraţia locală, în perioada derulării operaţiunilor respective.
(8) Scutirea se acordă în baza unei cereri, depusă la compartimentul de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Slobozia odata cu documentaţia necesara eliberării certificatelor, avizelor şi autorizatiilor necesare pentru realizarea lucrărilor.
(9) Se acordă scutire de la plata taxelor speciale instituite în baza art. 484, în conformitate cu prevederile art. 485 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, pentru urmatoarele persoane fizice:
a) veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război;
b) persoanele prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Se acordă scutire la plata taxelor instituite conform art.486 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, în conformitate cu prevederile art.487, urmatoarelor persoane fizice:
a) veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război;
b) persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8 - Se aprobă „Lista taxelor zilnice pentru utilizarea temporară a locurilor publice aplicabile începând cu anul 2026”, conform Anexei nr. 1A la prezenta hotărâre.
Art. 9 - Se aprobă, începând cu anul 2026, instituirea taxelor pentru deținerea sau utilizarea echipamentelor și utilajelor destinate obținerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, conform art 486 alin. (2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, conform Anexei nr. 1B la prezenta hotărâre.
Art. 10 - Se acordă, în conformitate cu prevederile art. 456, alin. (2) si art. 464 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, o reducere de 50% la plata impozitului/taxei pe clădiri și impozitului/ taxei pe terenul aferent clădirii, contribuabililor proprietari de imobile, pentru care veniturile lunare pe membru de familie sunt sub salariul minim brut pe tară, sau constau în exclusivitate din ajutor de șomaj sau ajutor social, conform Anexei nr. 2 la prezenta hotărâre.
Art. 11 - Se aprobă criteriile și condițiile de acordare a reducerii de 10% la plata impozitului pe clădiri pentru pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuiala proprie, conform Anexei nr. 3 la prezenta hotărâre.
Art. 12 - Se aprobă condițiile și criteriile de acordare a facilitatilor la plata impozitului pe cladirile, terenurile si pentru un singur mijloc de transport, la alegere, aflate in proprietatea sau coproprietatea veteranilor de razboi, a vaduvelor de razboi si a vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi, conform Anexei nr. 4 la prezenta hotărâre.
Art. 13 - Se aprobă condițiile și criteriile de acordare a facilitatilor la plata impozitului pentru cladirea folosita ca domiciliu, terenul aferent acesteia si unui singur autoturism la alegere, aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 si 5 din Decretul-lege nr. 118/1990 republicat, cu modificarile si completarile ulterioare (deportati), conform Anexei nr. 5 la prezenta hotărâre.
Art. 14 - Se aprobă condițiile și criteriile de acordare a facilitatilor la plata impozitului pentru cladirea folosita ca domiciliu, terenul aferent si un singur autoturism la alegere, aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoane cu handicap grav sau accentuat şi persoane încadrate în gradul I de invaliditate, conform Anexei nr. 6 la prezenta hotărâre.
Art. 15 - Se aprobă condițiile și criteriile de acordare a facilitatilor la plata impozitului pentru cladirea folosita ca domiciliu, terenul aferent si un singur mijloc de transport aflat in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 (revolutionari), conform Anexei nr. 7 la prezenta hotărâre.
Art. 16 - (1) Se aprobă posibilitatea anulării creanțelor fiscale, mai mici de 40 lei, prin hotărâre a consiliului local.
(2) Având in vedere prevederile legale prevăzute la alin. (1), se stabilește plafonul obligațiilor fiscale restante care pot fi anulate, aflate in sold la 31 decembrie 2024, plafon care se va aplica tuturor creantelor datorate de debitor, atat persoana fizică, cat si persoana juridică.
Art. 17 – Anexel 1A, 1B și 1-9 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 18 – Prezenta hotărâre va fi adusă la cunoştinţa cetăţenilor prin afişare la sediul Primăriei Municipiului Slobozia, pe site-ul www.sloboziail.ro şi prin publicare în mass media locală.
Art. 19 – Prezenta hotărâre va fi comunicată prin grija Secretarului General al Municipiului Slobozia, Direcţiei Economică și Finanțe Publice Locale, în vederea aducerii la îndeplinire.
hcl 102.pdf